• Våre kurs

    Dager: Mandag-fredag
    Datoer: Omgående
    Tider: Se timeplan
    Instruktører: Unni Grindberg og/eller Sissel Skofterud
    Pris: Se våre priser

  • Yoga er en flere tusen år gammel treningsform / livsfilosofi  som stammer fra India. Yoga består i hovedsak av enkle kroppsøvelser som styrker og strekker muskulatur og ledd.  Bevegelsene utføres rolig uten anstrengelse og i samklang med pusten. Asanas som er en samlebetegnelse på de fysiske stillingene , kan gjøres en og en eller f eks settes sammen i kortere eller lengre sekvenser.  Alle øvelser kan modifiseres og tilpasses hver enkelt sitt utgangspunkt i.h.t kroppstype og helsetilstand. 

    Pusten er veldig sentral i yoga. Pranayama er en indisk betegnelse av ulike former av pusteøvelser. Det finnes flere virkningsfulle pusteteknikker som kan benyttes under timen for å skape økt tilstedeværelse, ro og livsenergi. ( Prahna) Pusteøvelsene trener deg til å kjenne kroppens signaler bedre og i å følge organismens naturlige rytme. Pusten er den viktigste ledesnoren under hele timen. Yoga dreier seg ikke om prestasjon. Yoga handler om å være den man er, kjenne på egne styrker og svakheter uten å flykte inn i et prestasjons jag. Viktig at man ikke konkurrere hverken med seg selv eller sidemannen, men lytter til seg selv og sine begrensninger. En ikke-prestasjonsrettet holdning gir de beste resultatene. 

    Selve ordet Yoga betyr å forene det indre med det ytre, forene kropp og sinn, forene jord og himmel.  Ha ( sol ) Tha ( Måne) . Maskulin og feminim energi. Yoga er med på å skape sinnsro, klarhet  og gjøre deg mer hel. Det skaper balanse mellom kropp, sinn og sjel. Yoga forbinder deg til ditt innerste vesen. I videste forstand utvikler yoga hele mennesket mot større åpenhet.  I motsetning til en del andre typer ordinær trening , kan du i yoga starte trett og avslutte opplagt. Yoga gir deg følelsen av å være mer tilstede i egen kropp. 

    Fordeler med yoga
    Myker opp muskulatur  Øker livsenergien
    Gir smidighet  Forbedret pustekapasitet
    Bedre kroppsholdning Balanse mellom kropp, sinn og sjel
    Økt tilstedeværelse i deg selv Gir klarhet 
    Bedre balanse Dypere kontakt med deg selv
    Mer energi  Indre ro 
    Økt sensitivitet Økt velvære
    Dyp avspenning  Godta egen kropp 


    Yoga har gjennom tidene utviklet seg i mange retninger. Hatha yoga er en retning som er veldig utbredt i vesten, men det finnes også mange andre retninger som  f eks Astangha yoga, kundalini yoga og bikram yoga for å nevne noen. Selv om alle retningene er ulike bringer de deg alle nærmere deg selv og har et felles mål.

  • Meld deg på ett av våre yogakurs

    Register