• Beskrivelse av timene på timeplanen:

     

    Fredrikstad:

    DROP IN  muligheter på Sissel's klassisk yoga tirsdag, Yoga soft onsdag. 

    Yoga intro for nybegynnere torsdager kl 19  1,5 t  instr. Unni Grindberg

    I dette kurset underviser vi i yogaens grunnprinsipper. Du lærer mange ulike øvelser for både kropp og pust som vil kunne gi deg økt bevegelighet, koordinasjon, balanse og muskelstyrke i hele kroppen. Siste 10 min av timen vil du kunne oppleve en deilig avspenning/ meditasjon. Yoga har allmenn gunstig effekt , fysisk og mentalt. Du kan etter en time med yoga oppleve å kjenne indre ro og velvære, kroppslig og mental styrke. Forebygger stress.

    Klassisk yoga tirsdager kl 19    1, 5 t: Instruktør Sisssel Skofterud,  Mulighet for drop in. 

    Timen veksler mellom ulike, enkle stillinger som tilpasses nivået i gruppen. Vi har fokus på pust , å øke styrke og bli mykere i hele kroppen. Og vi veksler mellom fysiske øvelser ( sittende , liggende og stående), pusteøvelser, meditasjon og avspenning. Du bestemmer selv tempoet i timen og prøver ut andre stillinger hvis du har begrensninger i kroppen. selv om du inviteres til å utfordre deg selv i trygge omgivelser. Timen kan gi deg ro og velvære, økt konsentrasjon og bedre stressmestring.

    Yoga Soft 1,5 t: Instruktør Sissel Skofterud, onsdager. Også mulighet for drop in. 

    I denne yogaklassen fokuserer vi på myke og rolige yogasekvenser som er sterkt stressreduserende for både kropp og sinn. Via spenningsfrigjørende pusteøvelser -og fysiske bevegelser , strekker vi muskler og ledd slik at du kan oppleve at kroppen din blir mykere og roligere I tillegg vil du kunne kjenne større grad av velvære og økt tilstedeværelse i deg selv når du forlater timen. Vi utfører både flytende og statiske bevegelser i en herlig kombinasjon som gir deg ro og stødighet i deg selv. Du blir introdusert for ulike kraftfulle pusteteknikker som gir deg en friere og mer naturlig pust. Kurset passer for både nybegynnere og øvede.

     Yoga for  videregående: mandager kl 18  1,5 t instr. Unni Grindberg

     Kurset for deg som nylig  har gått nybegynnerkurs eller har gjort yoga tidligere.  Her utfordres du også i noen mer krevende stillinger enn på nybegynnerurset. Timene er varierte og øvelser kan også her tilpasses til den enkeltes nivå. Enkelte timer kan ha hovedvekt på mye styrke, andre timer mest overvekt av strekk øvelser. Et kurs hvor du vil kunne kjenne deg både sterkere og smidigere samtidig som du  kan bli fylt med indre ro. Avspenning i starten av timen og meditasjon på slutten. 

    Yoga Helse: torsdager kl 12  1,5t : Instruktør Unni Grindberg

    Dette kurset passer godt for de som ønsker litt mer rolig yoga pga ulike helseplager. Kurset er også egnet for seniorer. Kurset inneholder bl.a balanseøvelser, styrke og strekk øvelser som øker bevegeligheten og gjør deg sterkere i kroppen, dette i kombinasjon med ulike virksomme pusteøvelser. Du kan oppleve å få mer energi og indre ro.

    Det blir lagt vekt på personlig tilrettelegging av øvelsene slik at du trygt kan følge kurset selv om du har skader etc. Du står fritt til å gjøre de øvelsene du selv vil og du bestemmer hvor mange repetisjoner du og din kropp skal gjøre i hver stilling. Hjelpemidler som stol, pledd og tykke matter gjør at det er enkelt å finne gode alternativer i de fleste stillinger, vonde knær og hofter etc er derfor ingen hindring. Vi utforsker ulike meditasjons og avspenningsteknikker de siste 15 min av hver time.. Passer for både nybegynnere og øvede i alle aldre.

     

    Morgenfugl-yoga - 1 time: Instruktør Sissel Skofterud

    For de som ønsker en aktiv start på dagen og som gir deg en ny frisk energi for resten av dagen. Vi jobber med øvelser som vekker kroppen , løser spenninger spesielt i nakke og rygg på en mild måte . Timen har fokus på å gi deg ro, velvære og økt stressmestring. Timen avsluttes med en avspenning. Passer for nybegynnere og øvede.

    Sarpsborg:

    Yoga Flow / meditasjon nivå 2 - 75 min: Instruktør Unni Grindberg

    Et kurs for deg som  har noe erfaring med yoga fra før, enten nylig eller for en tid tilbake. I dette kurset får du styrket og strukket ledd/ muskulaturen i kroppen i en fin kombinasjon med bruk av pust og dynamiske sammensatte øvelser. I siste del av timen er det avspenning / meditasjon . En time som gir påfyll av energi samtidig som du får mer indre ro og forebygger stress.